یادداشت سهند بر فیلم لوگان Logan

لوگان اثری متفاوت در سری ایکس من. موفق یا ناموفق.
بی انصافیست که این فیلم رو خوب ندونیم. طبق اطلاعات جامع جناب کیان، این فیلم هم درآمد قابل توجهی داشته و هم تونسته امتیاز بالایی از مخاطبین بگیره. پس بر مبنای این دو فاکتور تعیین کننده، فیلم موفقی بوده.
سری سازی در قالب ژانری خاص معمولا خلاقیت بالایی رو میطلبه که سری ایکس من تا به امروز به خوبی ازش برخوردار بوده. اما نکته قابل توجه اینه که برای حفظ این روند همیشه نیاز به یک تلنگر یا نقطه عطف یا یه کار خاص هست.
لوگان.
با دیدن این فیلم قبل از هر چیز یاد توضیح جامع بهرام عزیز در مورد سینمای ضد ژانر افتادم. ابرقهرمانی که مهمترین شاخصه هاش رو نابودین. ما سالها با شخصیت یک غول جاودانه و شکست ناپذیر زندگی کردیم که امروز پیر و آسیب پذیر شده. این یعنی همون فیلم متفاوتی که در قالب ضد ژانر ما رو به آینده این سری امیدوار تر میکنه.
در آپوکالیپس به همه ثابت شد که ایکس من تحت هر شرایطی پیروزن و قویترین ابرقهرمان هم توان مقابله با این گروه رو نداره. ولی بعد از لوگان این گروه دوتا از مهمترین و تأثیرگذار ترین اعضاش رو از دست میده که همین موضوع این باور رو بوجود میاره که ایکس من  الآن دیگه آسیب پذیرن. در واقع لوگان تونست هیجان رو بین طرفداران این سری که دیگه حتی با مرگ آپوکالیپس هم راضی نمیشن تزریق کنه. تصور کنید گروهی رو که دیگه قابلیت کنترل ذهن و جاودانگی رو نداره.

می توانید پادکست بررسی این فیلم را اینجا ببینید.