;

پادکست نقد و بررسی فیلم “تقدیر” Predestination

کارگردان: برادران اسپیرگ  Spierig Brothers

بازیگران: اتان هاوک Ethan Hawke ، سارا اسنوک  Sarah Snook

ژانر: علمی تخیلی، رازآلود، درام

 

  چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان، حسین و سفورا

 ستارگان این فیلم چه کسانی هستند؟

آقای “اتان هاوک” که یه جورایی بعنوان ستاره فیلمهای مستقل و کم هزینه تر شناخته شده و فیلمهای قابل قبولی هم در کارنامه اش داره. در این فیلم هم بازی قابل قبولی ارائه کرده.

 چرا باید این فیلم را دید؟

چون این فیلم فیلم ایده هاست و نه جلوه های ویژه.

چون اگر تا آخر فیلم پیش برید شاید پایان بندی فیلم رو در کنار بهترین پایان بندی هایی که تا به حال دیدید جای بدید.

 سابقه کارگردان چیست؟

این فیلم رو برادران اسپیرگ ساختند. فیلم اولشون که اسمش “شب رونده ها” Nightbreakers بود اصلا دیده نشد، فیلم بعدی که اتفاقا همین آقای اتان هاوک هم در اون ایفای نقش کرد به نام “روزرونده ها” daybrekers که یک اثر خون آشامی بود، تقریبا بازخورد بدی نداشت. اما بدون شک با ساخت این فیلم گامی رو به جلو برداشتند و روند مثبتی رو طی کردند، چه از لحاظ بیننده ها و چه از لحاظ نقدهایی که از منتقدین گرفتند.

 فیلم مناسب چه کسانی است؟

فیلم مناسب کسانی است که در کل حوصله فیلم دیدن رو دارند. بازیهای زمانی اذیت شون نمی کنه و دوست دارند راجع به فیلم فکر کنند. در کل ساختار فیلم برای اینگونه مخاطبان بسیار سرگرم کننده است. دونستن این نکته هم بد نیست که محتوای فیلم با عنوان آن “تقدیر” کاملاً عجین شده است. درجه فیلم هم R است.

خلاصه داستان فیلم چیست؟

فیلم داستان مامور یک سازمان سری است که با سفر در زمان سعی در پیدا کردن و از بین بردن یک تروریست بمب گذار دارد. فیلم روایتگر داستان او در زمان های مختلف و مواجه اش با افراد مختلف که داستان های مختلفی دارند.

 نکات مثبت

شخصیتی درگیرکننده

داستانی منحصر به فرد در ژانر علمی تخیلی

 نکات منفی

بعضی پیچیدگی های فیلم ممکنه بیننده رو سرخرده کنه، و یا خیلی از بینندگان نتوانند خودشان را با منطق فیلم وفق دهند.

کلاً برای مخاطب عام بیش از حد پیچیده و هوشمندانه است.

 آنچه در این پادکست خواهید شنید

آیا تقدیر واقعا وجود دارد؟

آیا بنیان اصلی فیلم بر روی مساله جبر و اختیار و تعیین سرنوشت است؟

پرش های غیرمجاز جان دو کدامها هستند؟

چرا وسیله تغییر زمان در این فیلم به شکل یک جعبه ویالون است؟

فیلم از روی چه رمانی ساخته شده است؟

با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

[yasr_visitor_multiset setid=0]

 

دانلود پادکست نقد و بررسی فیلم “تقدیر Predestination” به حجم ۳۸ MB

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

16 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها
Inline Feedbacks
View all comments
Hani
Hani
۱۶ شهریور, ۱۴۰۰ ۳:۳۸ ب٫ظ

فیلم جالبی بود از هرنظر عالی بود فقط ی سوال واسم پیش اومده اونم اینکه چرا جان یادش نمیومد ک اونی ک تو جوونیاش با جین رابطه داشته خودش بوده؟یعنی قیافه ی خودش رو بعد از تغییر جنسیت ک دید نفهمید خودش بوده ک با جین رابطه داشته؟

امیر شرفی
امیر شرفی
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲:۱۳ ب٫ظ

سوال اول مرغ یا تخم مرغ یه سوال اشتباهه. البته اینی که میگم چیزیه که خودم فکر می‌کنم. این سوال وقتی یه سوال درست میشه که عنصر زمان رو ازش بکشی بیرون. یعنی کلمه اول رو حذف کنی! و جواب سوال اگر اصلا مهم باشه، میشه هردو! بزرگترین سوال ممکن که توی این فیلم بیان شده بود به همین مربوطه؛ سوال بزرگ بزرگ بزرگ اینه که: تا حالا فکر کردید اولین بار چطور جین بوجود اومده؟ تا وقتی از کلمه اول استفاده کنی عمرا جوابی براش پیدا نخواهی کرد. وقتی میگی اولین بار، احتمالا جوابت اینه که جان میاد جین… ادامه دیدگاه »

امیر شرفی
امیر شرفی
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲:۰۵ ب٫ظ

آقا شما پرش غیر مجاز رو اشتباه توضیح دادید. پرش غیرمجاز اونجا بود که رفت خودِ بمبگذارشو بکشه. اون چیزی هم که ضبط می‌کرد واسه این بود که مامور به مامور تجربه سفر در زمانشون بهینه بشه و بتونن خودشونو وفق بدن. اول فیلم، وقتی کشو رو باز می‌کنه یه عالمه رکوردر هست. یعنی اتان هاوک تجربه اون قبلیا رو داره. یعنی گوش داده به تجربه‌های اونا حالا خودشم داره واسه جان یا همون جین تجربیاتشو ضبط می‌کنه.

sadegh
sadegh
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۴:۴۴ ب٫ظ

یه نکته ای که خیلی برام سوال بود این بود که چرا برای اسم این فیلم ” destiny ” استفاده نشده بود و بجای اون ” predestination ” رو انتخاب کردن؟ بنظرم کنکاش در معنی این دو کلمه در زیان انگلیسی جالبه: destiny : You can be destined to become a doctor because of an inner passion. If your parents and siblings, and aunts and uncles are all doctors; being a doctor may be your destiny because of the high influence of your family. Your destiny has been determined at some point in your life, for a variety of reasons.… ادامه دیدگاه »

امیر شرفی
امیر شرفی
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱:۵۷ ب٫ظ

فکر کن خودت با خودت ازدواج کنی بعد بچت بشه خودت 😐

امیر شرفی
امیر شرفی
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲:۵۹ ق٫ظ

اول فیلم میپرسه اگه تضمین کنم می‌بخشیش، می‌کشیش؟ این سوال مهمو شما اصن یجور دیگه تو پادکست مطرح کردید. دقیقا همین سوال جواب همۀ بحث‌هایی بود که برای جبر و اختیار کردید. اول میگه تضمین می‌کنم می‌بخشیش. یعنی تو چرفه قبلی اتفاقات دیده که بخشیده میشه و به این آگاهه..بعد می‌گه می‌کشیش؟ یعنی با این آگاه شدن ممکنه تو چرخه بعدی تصمیم متفاوت اتخاذ بشه و تقدیر عوض بشه. یعنی کاملا فیلم به پرسش جبر و اختیار جواب داده: یعنی تقدیر میتونه عوض بشه.(از نظر فیلم.)
فیلمو یبار دیدم. فعلا همینو کامنت میکنم تا بعد.

nilgun
nilgun
۲۹ آبان, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲ ق٫ظ

در عرفان و مکاتیبی که به فلسفه خلقت پرداختته اند اینطور است که هر کسی مسئولیت کار خود و بقیه را برعهده دارد چون همه چیز را خودت آفریدی هم خالقی و هم مخلوق . کل زندگی بر اساس رشته انتخابهایی هست که آگاهانه و یا ناآگاهانه انجام دادی و حتی تعریف جبر چیزی نیست که ما بعنوان جبر میشناسیم بلکه در واقع اونهم انتخابی بوده که ما نسبت به اون در حال حاضر آگاهی نداریم .

واصف
واصف
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۰ ب٫ظ

فیلم جدا فوق العاده بود .
من که راضی بودم و از یک تا ده امتیاز ۸ رو میدم.

جمال
جمال
۲۵ دی, ۱۳۹۵ ۸:۳۷ ق٫ظ

سلام نقد خوبی بود. اشکال عمده فیلم این بود که نتوانست جهش های زمانی را برای مخاطب مشخص کند و ابهام آن ها را رفع کند. در مورد موضوع اصلی فیلم هیچ کس حرفی برای گفتن ندارد و تنها کسانی که به صورت تخصصی فلسفه و عرفان خوانده اند می توانند نظر دهند.سوال اینجاست آیا می شود کسی پدر بزرگ خود باشد باید گفت بله!و خیلی بعید است سازندگان فیلم قصد القای این مفهوم فلسفی را نداشته باشند. البته در القای مفهوم از تجسم و دو جنسیتی بودن و تغییر چهره استفاده کرده اند که کاملا هوشمندانه است. و در… ادامه دیدگاه »

فرهاد
فرهاد
۲۴ مهر, ۱۳۹۵ ۲:۳۳ ب٫ظ

برسی خیلی خوبی بود سپاس از شما اما در مورد فیلم به نظر من دو باگ وجود داره : اول این که جان وقتی به گذشته رفت تا کسی که باعث بلا هایی که سرش اومده بود رو مجازات کنه دقیقا همون جایی قرار گرفت که اون فرد رو دیده بود با همون لباس ها و.. واین رو باید تشخیص میداد و نباید دقیقا اونجا با وایمیستاد و همون رفتار رو از خودش نشون میداد. دوم و قابل اغماض اینکه فیلم برای اینکه به نتیجه دلخواهش برسه تو این فیلم جین هم اندام داخلی زنانه داشت و هم مردانه که… ادامه دیدگاه »

همایون
همایون
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۵ ۹:۱۸ ب٫ظ

با سلام خدمت دست اندرکاران و تهیه کنندگان این برنامه من تازه برنامه های شما را دنبال میکنم و باید بگم وااااقعا فوقالعادست نکاتی که اشاره میکتید واقعا خوب هست امیدوااارم که این برنامه ها ادامه پیدا کنه و میخواستم یک پیشنهادی بکنم ممنون میشم درباره ی فیلم inception برنامه ای ترتیب بدید و درست کنید با تشکر از شما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باعث افتخار گروه ما است که برنامه ها مورد قبول شما دوستان قرار بگیرد.
و حتما سعی می کنیم یک برنامه در خصوص فیلم Inception و کارهای کریستوفر نولان داشته باشیم.
گروه سینماگپ

امیر شرفی
امیر شرفی
۲۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲:۱۶ ب٫ظ
Reply to  همایون

مشکل اولی که از فیلم گرفتی واقعا مزخرفه
خب تقدیره دیگه. جان که تا حالا این موقعیت رو تجربه نکرده بود که بخواد حالا تغییرش بده. اون فقط با چشمای جین، جان رو دیده بود.