;

بررسی کارنامه فیلمسازی ام نایت شیامالان و آخرین ساخته اش “ملاقات” Visit

کارگردان: ام نایت شیامالان M. Night Shyamalan

بازیگران: اولیویا دیانگ Olivia DeJonge، اد آکسنبولد Ed Oxenbould، دیانا داناگان Deanna Dunagan

ژانر: ترسناک، تریلر

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان و امیر

خلاصه داستان فیلم چیست؟

بکا و تایلر که تا حالا پدربزرگ و مادربزرگ خود را ندیده اند به خاطر مسافرت مادرشان مجبور می شوند تا به پنسیلوانیا بروند و یک هفته را در کنار پدربزرگ و مادربزرگ بگذرانند اما چیزی از ملاقات آنها نمی گذرد که بکا و تایلر متوجه می شوند پدربزرگ و مادربزرگ رفتارهایی غیرعادی و مرموز انجام می دهند که …

چرا باید این فیلم را دید؟

این فیلم آخرین ساخته شیامالانه که علی رغم بودجه بسیار کم ۵ میلیون دلاری، فروش زیادی داشت که نشان از ارتباط مخاطبین با فیلم داره.

بازیگران شناخته شده ای هم در این فیلم بازی می کند؟

خیر. فیلم از بازیگران کمتر شناخته شده استفاده کرده که بیشتر هم در سریال های تلویزیونی بازی می کردند.

فیلم مناسب چه کسانی است؟

مناسب کسانی که فیلمهای ترسناک دوست دارند و البته سبک فیلمبردای فیلم هم اذیتشون نمی کنه. چون کل فیلم مانند یک مستند با دوربین روی دست ساخته شده و تکان های زیاد دوربین در بعضی از لحظات فیلم می تونه سردردآور باشه، البته برای کسانی که motion sickness دارند.

کارگردان فیلم کیست و چه چیزهایی در مورد او در این پادکست مطرح خواهد شد:

ام نایت شیامالان: در این پادکست پرونده فیلمسازی کارگردان این فیلم، ام نایت شیامالان بطور کامل به همراه ساخته هایش بررسی خواهد. شیامالان خاطرات زیادی با فیلمهای ابتدایی خود برای بینندگانش ساخته است، هر چند که رفته رفته فیلمهایش فروغ اولیه را از دست داده. نگاهی کلی به کارنامه این فیلمساز در صورتیکه دو فیلم اول آماتور گونه اش را فاکتور بگیریم، اینگونه خواهد بود:

حس ششم The Sixth Sense: او با ساخت این فیلم تحسین های بیشماری را برانگیخت. موفقیتی تمام عیار در بعد هنری و فروش. بازی های زیبا در کنار داستانی پرکشش، همراه با پایانی میخکوب کننده جای حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. بعدها ساختار این فیلم در کارهای بسیاری از کارگردانان تقلید شد.

شکست ناپذیر Unbreakable: داستان سوپرقهرمانی تنها و خسته که هر چند کمتر از حس ششم مورد توجه قرار گرفت، اما همچنان نشانه های یک فیلمساز خوش قریحه را با خود داشت.

نشانه ها Signs: یکی از زیباترین فیلمهای شیامالان به موضوع حمله فضایی ها به زمین اختصاص یافت. بازی زیبای مل گیبسون، تعلیق های خلق شده در فیلم، مزارعی که در فیلم توسط بیگانگان علامت گذاری شده بودند، همه و همه به فیلم زیبایی بیشتری می داد.

دهکده The Village: هر چند که این فیلم هم در گیشه موفق عمل کرد، اما خبر از شروع افول شیامالان می داد. از اینجا به بعد بود که دیگر پیچش های صحنه آخر او، تعلیق های در فیلم و امضاهای شخصی او تقریبا رنگ و بوی سابق را نداشت و او در سراشیبی قرار گرفت.

بانویی در آب Lady in the Water: فیلم شکستی کامل و افتضاحی بزرگ برای شیامالان قلمداد می شود. با ساخت این فیلم او انواع جوایز را برای بدترین کارگردان سال از آن خود کرد.

اتفاق The Happening: سعی شیامالان در جبران شکست فیلم قبلی خیلی خوب نبود. فیلم با بازی مارگ والبرگ تقریبا نقد مثبتی دریافت نکرد. شاید داستان ویروسی که انسان ها را وادار به خودکشی می کند، اینقدر که روی کاغذ جذاب است، در عمل جذاب نیست.

آخرین بادافزار The Last Airbender: این فیلم که از روی انیمه آواتار ساخته شد، فاجعه بسیار بزرگی را برای او رقم زد. او که سعی می کرد از فرم همیشگی خود با ساخت این فیلم فاصله بگیرد، شکست سنگینی را چه به لحاظ هنری و چه به لحاظ فروش در گیشه تجربه کرد.

بعد از زمین After Earth: فیلمی با بازی “ویل اسمیت” و پسرش، که هر چند عامه پسند بود، اما موفقیتی در کارنامه شیامالان محسوب نمی شود.

ملاقات The Visit: فیلمی بسیار کم هزینه که با فروش خود می توان گفت دوباره شیامالان را در مسیر اصلی اش قرار داده و امید این را می دهد که دوباره شاهد فیلمهای خوبی از او باشیم.

آنچه در این پادکست خواهید شنید
مروری بر زندگی و اثار ام.نایت شیامالان
داستان عجیب یک بازدید
عجیبترین مادر بزرگ و پدربزرگ دنیا
الهی این مدل فیلم برداری دوربین رو دست نیست و نابود بشه

[yasr_visitor_multiset setid=0]

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۱ MB

 

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments