;

پادکست نقد و بررسی فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ Blade Runner

کارگردان: دنیس ویلنو Denis Villeneuve

بازیگران:  ریان گاسلینگ Ryan Gosling، هریسون فورد Harrison Ford، آنا دی آرماس Ana de Armas، جرارلد لتو Jared Leto، سیلویا هوکس Sylvia Hoeks، رابین رایت Robin Wright

ژانر: جنایی,علمی-تخیلی

محصول: آمریکا,کانادا,انگلستان  ۲۰۱۷

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان، سالومه و سهند

میکس و مسترینگ:

کامران صاحبی (با تشکر از ایشان که صمیمانه ما را یاری می کنند)

خلاصه داستان فیلم چیست:

افسر پلیس شهر لس آنجلس مامور کی (رایان گاسلینگ) پس از پی بردن به رازی کهنه و خطرناک که می تواند همه جامعه و گونه های در حال زندگی کردن در سال ۲۰۴۹ را از هم فرو بپاشد به دنبال پیدا کردن افسر سابق پلیس ریک دکارد (هریسون فورد) که سی سال است خودش را از همه مخفی کرده می رود که…

ستارگان این فیلم چه کسانی هستند؟

رایان گاسلینگ، هریسون فورد و جان لتو بازیگرانی هستند که هر کدام به تنهایی می توانند وزن ستاره های یک فیلم را بالا ببرند و حالا هر سه در یک فیلم حضور دارند. البته بازی رایان گاسلینگ به تنهایی به فیلم ارزش دو چندانی بخشیده است.

چرا باید این فیلم را دید؟

بعد از ساخته شدن نسخه اول این فیلم در سال ۱۹۸۲ به کارگردانی “ریدلی اسکات” و انبوه تحسین های که فیلم دریافت کرد و در نهایت تبدیل به یک فیلم کالت شد، کمتر فیلمسازی جرات داشت سکاندار ساخت دومین قسمت از این فیلم شود و بارها پروژه های مختلفی برای ساخت قسمت دوم در ابتدای راه شکست خوردند. اما با مطرح شدن اسم دنی ویلنو این پروژه بالاخره به سرانجام رسید و همه مشتاقانه منتظر دیدن نتیجه کار او بودند. نتیجه ای که به ثمر نشست و یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۷ شکل گرفت.

و با توجه به اینکه زمان کمی تا اعلام رسمی نامزدهای اسکار ۲۰۱۸ مانده، این فیلم احتمالا یکی از بخت های اصلی در کسب اسکار در رشته های مختلف خواهد بود.

با تمام این تفاسیر به نظر می رسد که دیدن این فیلم یک الزام برای تمامی دوست داران سینماست.

کارگردان این فیلم کیست؟

دنیس ویلنو: کارگردان کانادایی که با هر فیلمی که کارگردانی می کند بیش از پیش قابلیت های خودش رو آشکار می کنه. بدون شک دیدن فیلمهای ویلنو یک الزام برای تمامی دنبال کنندگان جدی سینماست. ۴ فیلم آخر و بحث برانگیز او “زندانیان Prisoners”، “دشمن Enemy” و “ورود Arrival” هستند.

رایان گاسلینگ، هریسون فورد، دنی ویلنو و ریدلی اسکات، پشت صحنه فیلم

 

نقد اجمالی فیلم :

برای ۳۵ سال، این مساله که داستان اصلی فیلم به کجاها ممکن است ختم شود موضوع بحث و جدل طرفداران «بلید رانر» بوده است. کارگردان «ریدلی اسکات» نیز با مشارکت در چندین نسخه بازسازی شده همچون نسخه کارگردان سال ۱۹۹۲ و نسخه نهایی سال ۲۰۰۷ بر این افسانه تاکید کرده است. اگرچه «بلید رانر» در زمان نمایش‌های اولیه‌اش از لحاظ مالی چندان موفق نبود، اما به لطف انقلابی که در زمینه نمایش خانگی روی داد، فیلم مشهور شده و طرفدارانی برای خود پیدا کرد و از زمان ارائه نسخه نهایی صحبت از ساخته دنباله‌ای بر آن آغاز شد. برای سال‌ها این مساله همچون یک سخنرانی بی روح بود تا زمانی که «اسکات» و «هریسون فورد» برای مشارکت در ساخت آن ابراز تمایل کردند و این مساله نیز قوت گرفت. اکنون و بعد از بیش از یک نسل رکود، «ریک دکارد» برگشته است.

از آنجایی که «ریدلی اسکات» به دلیل درگیری در ساخت پروژه «بیگانه: میثاق» برای کارگردانی این فیلم در دسترس نبود، «دنی ویلنو» جایگزین او می‌شود. کارنامه درخشان «ویلنیو» شامل فیلم‌هایی همچون «زندانیان»، «سیکاریو» و فیلم علمی تخیلی برجسته سال گذشته‌اش «ورود» حاکی از این مساله بود که در نبود «اسکات» کارگردانی فیلم به دست شخص درستی سپرده شده است. به عنوان یک طرفدار متعهد «بلید رانر»، «ویلنیو» رنج زیادی برای جلو بردن داستان با حفظ تعادل ما بین عناصر گذشته و نو متحمل می‌شود. یکی از جنبه‌های موفقیت‌آمیز این رویکرد او زمانی است که او پاسخ معمای بزرگ و حل‌نشده‌ای که درون «بلید رانر» نهفته است را افشا می‌کند.

«بلید رانر ۲۰۴۹» نه یک فیلم اکشن علمی تخیلی و نه یک فیلم درباره ماموریت‌های فضایی است. از نظر رویکرد، DNA فیلم «ورود» در بسیاری از لحظات فیلم قابل مشاهده است. کارگردان می‌خواهد که تماشاگران درحالی که تجربه می‌کنند، تفکر نیز بکنند. او برای رازآلودگی و ابهام ارزش قائل است. پایان‌بندی نیز به کمال و به‌درستی و درنهایت رضایت بخش است. همانند «بلید رانر» در اینجا نیز صحنه‌های اکشن، سکانس‌های نبرد، تیراندازی و جنگ با سفینه‌های فضایی وجود دارد. یک شرور هم هست. «لوو چشم آهنی» (با بازی «سیلویا هوک») که به عنوان معشوقه «والاس» در فیلم حضور دارد. با این حال این‌ها همگی عناصر ثانویه هستند که برای طعم دادن به جریان اصلی همچون ادویه‌ای به آن اضافه شده‌اند. روایت همچون یک داستان سنتی معمایی بنا شده است.

ستاره فیلم یا حداقل کسی که بیش‌ترین حضور را بر پرده دارد «رایان گاسلینگ» است. با «بلید رانر ۲۰۴۹» او توانایی خود برای ایفای نقش در هر ژانری را دوباره اثبات می‌کند. او در کارنامه کاری‌اش نقش‌های متفاوتی همچون «دفترچه»، «لارس و دختر واقعی» (که اشتراکات عجیبی با «بلید رانر ۲۰۴۹» دارد)، «راندن» و «لالا لند» را دارد. «کی» شاید چالش برانگیزترین نقش وی تا الآن باشد –لایه‌های زیادی در این شخصیت وجود دارد- و «گاسلینگ» با ظرافت، تمامی این اختلافات جزئی را به تصویر می‌کشد.

فیلم مناسب چه کسانی است؟

فیلم مناسب کسانی است که نسخه اول این فیلم را دیده اند، فیلمهای ریدلی اسکات و یا دنی ولنو را دنبال می کنند، و یا به ژانر عملی تخیلی علاقه دارند. در کل شاید بتوان گفت اگر فضای متفاوت فیلم شما را به عقب نراند، از دیدنش لذت خوهید برد.

مقایسه هریسون فورد در فیلم اول دو دوم، زمانی که ۳۴ سال جوانتر بود

 

آنچه در این پادکست خواهید شنید:
فیلم در مقابل کتاب

یک بلاک باستر سرافراز

هریسون فورد مردی برای تمام فصول

[yasr_visitor_multiset setid=0]

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۰ MB

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

4 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها
Inline Feedbacks
View all comments
عرفان
عرفان
۱۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴ ب٫ظ

فک کنم اولین کرونایی دنیا سهند بوده الکی انداختن گردن چینی ها و خفاش و اینا😂😂😂

واصف
واصف
۲۴ دی, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۴ ب٫ظ

با سلام و خسته نباشید.
لطفا در صورت امکان نقد انیمه های تلویزیونی (مانند attack on titan ، death note و غیره) برید.
این مدیوم واقعا سرشار از آثار خلاقانه ، شگفت انگیز ، بی نظیر و به شدت دوست داشتنی هستش که حتی ضعیف آثارشون هم چند level از آثار هالیوودی جلوتره.

فرهاد
فرهاد
۲۴ دی, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۱ ب٫ظ

سلام امیدوارم حال آقا سهند زودتر خوب بشه آنقدر در این پادکست سرفه کردند که من دیگه نتونستم پادکست را کامل گوش کنم مخصوصا وقتی با هندزفری میخواهی گوش کنی صدای سرفه واقعا اعصاب خورد کن هست من خیلی از پادکست های شما را گوش کردم خیلی خوبه مطالب زیادی هم یادگرفتم نقدهای صمیمانه و مفیدی را ارائه میکنید موفق باشید