;

ویژه برنامه ی سینماگپ – بررسی سه گانه ی “ارباب حلقه ها” Lord of the Rings Trilogy

کارگردان:

پیتر جکسون Peter Jackson

بازیگران:

الیجاه وود  Elijah Wood ، ایان مک کلن Ian McKellen ، لیو تایلر Liv Tyler ، ویگو مورتنسن Viggo Mortensen ، شان آستین Sean Astin ، کیت بلانشت Cate Blanchett ، جان ریس-دیویس John Rhys-Davies ، برنارد هیل Bernard Hill ، بیلی بوید Billy Boyd ، دامینیک مانهن Dominic Monaghan ، اُرلاندو بلوم Orlando Bloom ، کریستوفر لی Christopher Lee ، هوگو ویوینگ Hugo Weaving ، میراندا اتو Miranda Otto ، دیوید ونهام David Wenham ، براد دوریف Brad Dourif ، کارل اوربان Karl Urban ، جان نوبل John Noble ، شان بین Sean Bean ، ایان هولم Ian Holm ، اندی سرکیس Andy Serkis

ژانر:

اکشن، ماجراجویی، درام، فانتزی

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان، تکتم و علی

این سه گانه شامل چه فیلمهایی است؟

ارباب حلقه ها: پیروان حلقه  The Fellowship of the Ring

ارباب حلقه ها: دو برج The Two Towers

ارباب حلقه ها: بازگشت شاه The Return of the King

خلاصه داستانهای سه گانه ارباب حلقه ها :

خلاصه پیروان حلقه

بیلبو بگینز در شب جشن تولد خویش تصمیم به ترک دهکده هابیت‌ها در شایر می‌گیرد و به خاطر قولی که به دوست جادوگرش گندالف داده‌است، حلقه‌ای جادویی را که سال‌ها پیش در سفری دیگر پیدا کرده‌بود، برای برادرزاده‌اش فرودو به جای می‌گذارد. گندالف پس از مدتی دوباره به شایر بر می‌گردد و در دیداری با فرودو پس از اطمینان از آنچه که به خاطرش بازگشته بود، رازی بزرگ را با او در میان می‌گذارد. حلقه‌ای که بیلبو برای او به یادگار گذاشته متعلق به سائورن، ارباب تاریکی است. فرودو به همراه سه هابیت دیگر به نام‌های سام، پی‌پین و مری به دستور گندالف راهی ریوندل، محل سکونت الف‌ها می شوند و در راه خود با فردی به نام استرایدر آشنا و همسفر می‌شوند…

خلاصه دوبرج

فرودود و سام پس از جدا افتادن از سایرین مسیر خود را به سوی موردور ادامه می‌دهند تا حلقه را نابود کنند. آراگورن، لگولاس و گیملی برای آزاد کردن پی‌پین و مری که اسیر شده‌اند راه خود را ادامه می‌دهند و در این میان با واقعیتی عجیب روبه‌رو می شوند …

خلاصه بازگشت پادشاه

فرودو و سام به کمک گالوم به سرزمین تاریکی (موردور) نزدیک می‌شوند تا حلقه را در آنجا به درون آتش کوه هلاکت انداخته و نابود سازند. آن‌ها در مسیرشان با عنکبوت غول آسا و مرگباری به اسم شالوب مواجه می‌شوند که بایستی با آن مبارزه کنند…

 

ستارگان این فیلم چه کسانی هستند؟

سه گانه ی ارباب حلقه ها مجموعه ای از ستارگان و بازیگران بنام و توانمند هالیوود را دور خود جمع کرده است، که میتوان از این گروه بزرگ به کریستوفر لی، ایان مک کلن و کیت بلانشت اشاره کرد و البته بازیگر نقش اول آن الیجاه وود که بازی خوب او در این فیلم نقطه عطفی در کارنامه ی کاری اوست.

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم ارباب حلقه ها بر اساس مجموعه کتاب های «جی.ار.ار. تالکین» ساخته و عرضه شده است. تالکین در سال ۱۹۷۳ در گذشت، اما کتاب های مذکور برای خود مشتریان و طرفداران تقریباً ثابتی پیدا کرده اند. هالیوود و سینما تا پیش ار این به سراغ این منبع عظیم فانتزی و ماجرایی نرفته بود. البته رالف باکشی، انیماتور معروف، ۲۴ سال پیش یک نسخه انیمیشن بر اساس نیمی از افسانه ارباب حلقه ها ساخت و ارائه کرد.

احتمالا دو گروه وجود دارند که از اقتباس سینمایی پر زرق و برق جی. آر. ار تالکین«ارباب حلقه‏ها»به یک اندازه ترسیده‏اند، یکی دوستداران و طرفداران پر و پا قرص کتاب و گروه دیگر آنهای که سرتاسر زندگی‏شان از آن‏ دوری گزیده‏اند. امّا قطعا هر دو گروه از نتیجه کار پیترجکسون سازندهء فیلم‏ راضی و خشنودند؛چراکه او در مواجهه با هولناکترین فانتزی کلاسیک تاریخ‏ کاری قهرمانانه انجام داده است “پیترجسکون” دلبستگی و پایبندی اش به حفظ حس و حال و فضای سه گانه “ارباب حلقه ها”، اثر ” ج. ر. ر. تالکین” را در اقتباس از این رمان به نمایش می گذارد. “تالکین” در داستان فیلم حلقه ها در جستجوی “اراده”، “قاطعیت”، “وفاداری” و در نهایت “ایمان” است و راه های فراوانی برای نشان دادن مفهوم “خلوص و پاکی قلب” جسته است. این فیلم از معدود فیلم هایی است که سرسپردگی عمیق کارگردانش را به رمان اصلی نشان می دهد. “جکسون ” تمام توانایی اش را برای این ادای احترام به کار می گیرد و در نتیجه تلفیقی بی کم و کاست از فیلمساز و نویسنده خلق می کند. شگرد “جکسون” در این حماسه زیبا این است که همان حسی تشویش و نگرانی را که شخصیت هایش تجربه می کنند به تماشاگران منتقل می نماید .

در اولین نگاه به سه‏ گانه«ارباب حلقه‏ها»آنچه جلب توجه می‏کند، اعداد و ارقام هستند. هر سه فیلم این مجموعه به صورت پی‏درپی و در زمانی معادل‏ ۲۷۴ روز و صرف بودجه ۳۰۰ میلیون دلار در نیوزیلند ساخته شد و همین‏ امر کافی است تا چشم هر بیننده‏ای از شگفتی گرد شود. اما هوش، هنر، خلاقیت و احساس پیتر جکسون چنان به ثمر نشسته که در تماشای اولین‏ قسمت از تریلوژی«ارباب حلقه‏ها». همه حواشی پروژه و دلارهای هزینه شده‏ به فراموشی سپرده می‏شوند.

خط داستانی فیلم بسیار ساده است:نه نفر در سفری خطرناک برای نجات‏ جهان به پیش می‏روند. اما ماجراها و رویدادهای این سفر و ذات و جوهره آن‏ جهان به قدر کافی پیچیده و عجیب است که سادگی داستان رخ نمی‏نمایند و این دقیقا همان چیزی است که جی. آر. ار تالکین مد نظر داشته است. این‏ نویسنده موفق به قدری کمال‏گرا و مسامحه‏گر بود که برای نوشتن کتاب هزار صفحه و اندی‏اش بیش از ۱۴ سال وقت صرف کرد و می‏توان گفت که‏ جکسون هم در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه‏کننده «ارباب حلقه‏ها» تمامی‏ سعی خود را به کار برده تا به اصل داستان وفادار بماند.

ارباب حلقه ها رویکرد کاملاً متفاوتی را در برخورد با مقوله جلوه های ویژه اتخاذ کرده است. این فیلم به رغم بهره گیری گسترده اش از انواه جلوه های ویژه رایانه ای و دیجیتالی، هرگز مقهور و مرعوب این جلوه های ویژه پیشرفته اش نمی شود. در کمال تعجب شاهدیم که جلوه های ویژه به رغم تمامی اعجاب برانگیز بودنش، نه تنها به خط داستانی قوی فیلم و مایه های غنی دراماتیک آن، هیچ لطمه ای وارد نکرده است بلکه سبب تقویت آن نیز شده است.
این ویژگی، مهم ترین و قابل ستایش ترین ویژگی فیلم ارباب حلقه ها به شمار می رود. فیلم در عین حال که چشمان تماشاگر را به سوی خود خیره می کند و او را در دنیایی از اکشن و ماجرا و فانتزی غرق می کند، همچنین ارتباط مداوم و بسیار نزدیک تماشاگر را با کاراکتر های متنوعش حفظ می کند، و این دستاورد کمی برای فیلمی در ژانر فوق، نیست. موسیقی متن هاوارد شور، فیلمبرداری اندرو لزنی، تدوین جان گیلبرت، طراحی تولید گرانت میجر، و نیز کار طراحان لباس و گریم، همگی در سطح بسیار بالایی است.
یکی دیگر از ویژگی های فیلم، سکانس های اکشن آن است که بدون اینکه از خون و خون ریزی در آن ها نشانی باشد، تماشاگر را به سر حد هیجان می رساند. ضرباهنگ استادانه فیلم که ثمره کار خلاقه پیتر جکسون نیوزیلندی است نیز عامل بسیار مهمی است تا تماشاگر از تماشای این فیلم طولانی سه ساعته دچار خستگی و کسالت نشود.

میانگین امتیاز سه گانه ی ارباب حلقه ها در سایت IMDB : 8.8/10

و شاید گفتن این نکته خالی از لطف نباشد که ” ارباب حلقه ها : بازگشت شاه” در ۱۱ رشته نامزد دریافت جایزه ی اسکار شد و هر ۱۱ جایزه را هم از آن خود کرد!

فیلم مناسب چه کسانی است؟

نوجوانان و بزرگسالان

آنچه در این پادکست خواهید شنید:

کوتاه از نویسنده ی هابیت و ارباب حلقه ها

جی.آر.آر تالکین فقط کتاب نمینوشت، ۱۸ زبان هم اختراع کرد

ارباب حلقه ها از تاثیرگذارترین کارهای قرن بیستم

بزرگترین ریسک کمپانی سازنده که ساخت این سه گانه ارباب حلقه ها بود چه نتیجه ای براشون داشت؟

ارباب حلقه ها کتاب و هزاره ی دوم، طبق نظرسنجی آمازون

آنگلوساکسون ها کیستند؟

چرا در داستان تالکین، زن ها نقش کمتری دارند؟

جمله ای که آغازگر ۱۰۰۰۰ صفحه کتاب شد: “در سوراخی داخل زمین یک هابیت زندگی میکرد.”

چرا هابیت ها کمتر از دیگران تحت تاثیر حلقه قرار میگیرند؟

گنده لات تر از سائورن هم هست؟

تحلیل و بررسی سه گانه کتاب و فیلم

داستان ها یا در واقع ریشه های فیلم از کجا اومدن؟

هبوط و عروج گاندولف

تفاوتهای فیلم و کتاب

کلمه ی “panic” از کجا اومده؟


منابع:

http://www.naghdefarsi.com/world-movies-review/6536-the-lord-of-the-rings-the-fellowship-of-the-ring.html?start=2

 

  [yasr_multiset setid=0]

 

دانلود فایل پادکست (قسمت اول) به حجم ۳۱ MB

دانلود فایل پادکست (قسمت دوم) به حجم ۴۶ MB

این برنامه به دلیل گستردگی بحث ها و طولانی تر بودن در دو قسمت ضبط شده است.

 

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

3 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها
Inline Feedbacks
View all comments
یزدان
یزدان
۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۳:۴۵ ب٫ظ

اون منقدتون که اسمش علی نمیذاشت بقیه صحبت کنن و خودش هم اطلاعاتی که از بقیه سایت های نقد گرفته بود نوشته بود و روخونی میکرد هیچ اطلاعت دیگه ای نداشت برخلاف خانم تکتم. به نظرم این برنامتون خیلی بد بود

علی حصارکی
علی حصارکی
۲۲ خرداد, ۱۴۰۱ ۸:۵۴ ق٫ظ
Reply to  یزدان

همشون عالی بودن علیم عالی بود

واصف
واصف
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۶ ب٫ظ

یک شاهکار به معنای واقعی کلمه