;

پادکست نقد و بررسی فیلم “بادیگارد”

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، دکتر محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، کیمیا حسینی، شیلا خداداد، پریوش نظریه، سید احسان امانی، کامران نجف‌زاده، امین میری، حمیدرضا سلیمانی، چنگیز ناروئی، محمد ربانی، سیامک سالاری

محصول: ایران ۱۳۹۵

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان و بهرام

خلاصه داستان فیلم چیست:

این فیلم درباره یک محافظ شخصی است این محافظ شخصی در بخشی از داستان از جان یکی از شخصیتهای مهم نظام محافظت می کند اما در جایی دیگر و بر اساس حوادث متوجه می شود که او بیش از آنکه به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است.محافظ شخصی دچار تشکیک می شود و این موضوع باعث می شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد و به سراغ محافظت از شخص دیگری برود که یکی از فعالان هسته ای کشور است.

بخشی از دیالوگ های فیلم:

چرا اینقدر دیر اومدی؟

-مأموریت بودم

+شغلت چیه؟

-تو حفاظتم

+نگهبانی؟

-محافظم

+آهان پس بادیگاردی

کارگردان این فیلم کیست:

ابراهیم حاتمی کیا: یکی از نامدارترین کارگردانان ایرانی. ابراهیم حاتمی کیا الان دیگه به عامل فروش یک فیلم تبدیل شده. نام او یک برند است برای یک فیلم و همین نام کافی است که بسیاری از مردم را فقط برای اینکه کار آخر او را ببینند به سینما بکشونه. برای همینه که همیشه در پوستر فیلمها نام او را بزرگتر از بازیگران می نویسند. هرچند که فیلمهای او در خارج از کشور با اقبال روبرو نمیشه، اما همیشه استقبال خوبی در داخل از فیلمهای این کارگردان میشه. از معروف ترین فیلمهای او میشه به “آژانس شیشه ای”، “ارتفاع پست”، “به رنگ ارغوان”، و “دعوت” رو نام برد.

چرا باید این فیلم را دید؟

چون فیلم سینمایی «بادیگارد» هجدهمین ساخته ابراهیم حاتمی کیاست. او طرفداران خاص خود را دارد. اضافه کنید بازی پرویز پرستویی, مریلا زارعی و بابک حمیدیان را در این فیلم. این فیلم به نوعی داستان گویی همیشگی حاتمی کیا و دغدغه های او درباره افرادی آرمانگراست که به دنبال آرمان شهر خود هستند.
جوایز فیلم:

فیلم «بادیگارد» در بخش مسابقه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «بادیگارد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی پرویز پرستویی و سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری را دریافت کرد و در بخش های بهترین چهره پردازی، بهترین صدا، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلمبردای نامزد شد.

نظر تکمیلی بهرام در خصوص  این فیلم:

چند ماه پیش، برنامه ای در پادکست « مروری بر سینمای حاتمی کیا، و بررسی فیلم بادیگارد» در خدمت دوستان بودیم. یکی از شنوندگان، به حق شکایت از این داشت که در این برنامه چالش ایجاد نشد چون کسی مخالفتی نداشت.گفتم به حق، چرا که حاتمی‌کیا فیلمسازی ست که نمی‌شود بدون چالش درباره ی او حرف زد، هم موضوع فیلم‌هایش و هم فیلمسازی اش، و هم حاشیه ی شخصی اش که در این نوشته اشاره ای ای به این مورد آخر نخواهم داشت. باری، اگر مقبول شنونده ی عزیز باشد، بد ندیدم که خودم از زاویه ی دیگری منتقد انتقاد کننده از این فیلم باشم.
به دلیل دلمشغولی خودم نسبت به موضوع فیلم، و آنچه در خود پادکست گفتم، این فیلم مطلوب و مورد علاقه ی من است، به شرط آنکه روایت فیلم را نه واقعی، بلکه به نوعی در فضای مجرد در نظر بگیریم،که حتی می‌توانست موضوع در ایران امروز نباشد.( شاید بهتر بود فیلم در فضایی مانند روبان قرمز ساخته می‌شد)چرا که بسیار در ذوق بیننده خواهد خورد( به خصوص بیننده ای که در بخش صنعت مشغول به کار باشد) وقتی ببیند جوانی نابغه و نخبه با چنین احترامی در مراکز علمی مشغول به کار است.

واقعیت این است که متاسفانه جوانان نخبه ی ما، در امروز روزگار بیشتر جذب مراکز علمی سایر کشورها میشوند، به خصوص کشورهایی که رابطه ی خوبی با ایران ندارند.و تمام بزرگان نظام هم منتقد وضع صنعت و تولید در کشورند. ( در این مورد همه مسئول و مقصریم)وجود این جوان در فیلم، همانطور که در پادکست عرض کردم می‌تواند سمبلی از یادگار جانباختگان برای ایران امروز- فردا باشد. اما ای کاش این جوان در عالم واقع نیز شخصیتی نزدیک‌تر به واقعیت داشت.
پایان فیلم شاید کمی آبکی و کلیشه ای به نظر برسد ، مرگ محافظ ، جان در راه هدف گذاشتن، صحنه ی بمب گذاری، همه بعد از خلع سلاح اتفاق می افتند. مانند فیلم‌های هالیوودی.من این گونه روایت کردن را نمی پسندم، مگر آنکه قبول کنیم حاتمی کیا در این مورد به سینمای هالیوودی طعنه می‌زده.
پی نوشت: این متن کوچک حاصل گفتگویی نسبتا طولانی با یکی از عزیزان بود، که برای رعایت کپی رایت نظر ایشان، لازم بود این پی نوشت را بنویسم.

فیلم مناسب چه کسانی است؟

فیلم «بادیگارد» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و پخش آن بر عهده فیلمیران است. به گفته کارن همایون فر، بی شک «بادیگارد» بهترین، ساخت یافته ترین، نفس گیر ترین اثر حاتمی کیا است. «بادیگارد» به عنوان دومین فیلم برتر جشنواره فجر از نگاه کاربران سلام سینما انتخاب شد.

آنچه در این پادکست خواهید شنید:

حاتمی کیا در میان سالها
نقش موسیقی متن در فیلمهای حاتمی کیا
حاج حیدر-حاج صفدر و حاج کاظم

[yasr_visitor_multiset setid=0]

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۱ MB

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

5 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها
Inline Feedbacks
View all comments
Fardin
Fardin
۹ فروردین, ۱۳۹۷ ۲:۵۴ ق٫ظ

ببخشید منظورتون از طعنه زدن حاتمی کیا به هالیوود چیست؟ ابراهیم حاتمی‌ کیا همیشه سودای تبدیل شدن به یک فیلمساز با استانداردهای هالیوودی بوده و هست از آژانس شیشه‌ای که از فرمول از پیش. جواب داده ی Dog day afternoon کپی برداری میکنه و تا همین امروز که با به وقت شام کارش رسیده به کپی برداری از قاب بندی های فیلم های بلک باستری هالیوودی همچون Mad Max به صورت کاملا آشکار او میخواهد اسپیلبرگ شود و دارد دست و پا می‌زند و چه بسیار حقیرانه با پول های بیت المال از موج که وابسته به اورگانیس که اظهر… ادامه دیدگاه »

Fardin
Fardin
۱۰ فروردین, ۱۳۹۷ ۳:۱۴ ق٫ظ
Reply to  Cinemagap

سپاس بهرام عزیز برای پاسخ _ به نظر من متنی که نوشتید بیشتر خنثی می باشد تا مخالفتی را بیان کند _ درباره آژانس شیشه‌ای بنده عرض کردم کپی برداری از یه فرمول از پیش جواب داده در واقع Remaster شده و ایرانیزه شده و دیگر اینکه درباره مسائل اقتصادی هم نوشتید در متنتون، شاید براتون خنده‌دار باشد ولی به نظر بنده آژانس شیشه‌ای در حال و روز اقتصادی ای که این روز ها همه ی ما ها داریم باهاش دست و پنجه نرم می‌کنیم بی تاثیر نبوده، اون جوی که اون موقع این فیلم بین مردم ایجاد کرد موجب… ادامه دیدگاه »

farbod
farbod
۳ آذر, ۱۳۹۵ ۹:۱۹ ب٫ظ

سلام خسته نباشید لطفا فیلم فروشنده را نقد کنید(با توجه به این که از اکرانش خیلی گذشته) و نقد سریال هم اکه میتونید بذارید مثل westworld یا walking dead
_____________________________________________________
سلام. ممنون از شما. سعی می کنیم نامهای مورد نظر شما رو برای کارهای آینده در نظر داشته باشیم. البته سریال westworld با توجه به تازه شروع شدن و نمایش ۸ قسمت شاید بررسی براش زود باشه. در هر صورت به زودی با بررسی یک سریال محبوب، باب نقد سریالها هم در سینماگپ باز خواهد شد.
گروه سینماگپ

mamreza
mamreza
۱ آذر, ۱۳۹۵ ۸:۲۵ ب٫ظ

آقا دمتون گرم… حسابی غافلگیرمون کردین که رفتین سراغ سینمای خودمون. نکته جالبش برا من خاطراتی بود که کیان ازفیلمایی مثله دیده بان و کرخه تعریف کرد… راستشو بخواین من فک نمیکردم کیان تا حالا یه فیلم از سینمای خودمون دیده باشه(که البته حق میدم بهش با این اوضاع آبکی که فیلمای خودمون داره همون بهتر که اصلا نریم سراغشون.) ولی انگار سخت در اشتباه بودم… راستی تا یادم نرفته لطفا پادکست the social network فینچرو هم بزارین دیگه.خیلی وقته منتظرشیم… ____________________________________________________________ سلام. ممنون از شما. قبلا هم سراغ فیلمهای ایرانی با فیلم “اژدها وارد می شود” مانی حقیقی رفته… ادامه دیدگاه »