;

پادکست نقد و بررسی فیلم “ورود” Arrival

کارگردان: دنیس ویلنو Denis Villeneuve

بازیگران: ایمی آدامز Amy Adams، جرمی رنر Jeremy Renner، فارست ویتاکر Forest Whitaker

ژانر: درام | معمایی | علمی تخیلی

محصول: آمریکا ۲۰۱۶

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان، تکتم و سهند

خلاصه داستان فیلم چیست:

پس از آنکه دوازده فضاپیمای موجودات ناشناخته بر روی مناطق مختلف کره زمین ظاهر می شوند سرهنگ وبر (فارست ویتاکر) برای ترجمه کردن زبان آنها به سراغ استاد زبان شناسی دکتر لوئیس بنکس (امی آدامز) می رود تا به همراه فیزیکدان نخبه ایان دانلی (جرمی رنر) تیمی را تشکیل داده و برای برقراری ارتباط وارد یکی از فضاپیما بشوند که …

ستارگان این فیلم چه کسانی هستند؟

ایمی آدامز: امسال یه جورایی سال ایمی آدامز بود، سالی که فیلم پرفروشی مثل “بتمن علیه سوپرمن” رو در کارنامه داشت و همچنین در این فیلم و فیلم “حیوانات شبگرد Nocturnal Animals” هم بازی کرد.

البته باید به جرمی رنر و فارست ویتاکر هم اینجا اشاره کرد که حضورشون حتما می تونه به فروش فیلم کمک کنه.

چرا باید این فیلم را دید؟

با اینکه معمولا به ژانر علمی تخیلی بهای زیادی داده نمیشه، اما این فیلم انواع نامزدی ها رو در جشنواره های مختلف بدست آورد و در نهایت نامزد ۸ جایزه اسکار شد که جایزه اسکار بهترین صداگذاری رو هم دریافت کرد.

افتخارات فیلم در اسکار ۲۰۱۷:

برنده بهترین صداگذاری

نامزد بهترین فیلم

نامزد بهترین کارگردانی

نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی

نامزد بهترین صدابرداری

نامزد بهترین طراحی صحنه

نامزد بهترین فیلمبرداری

نامزد بهترین تدوین

 

کارگردان این فیلم کیست؟

دنیس ویلنو: این آقای کارگردان با ساخت دو فیلم بسیار زیبای “زندانیان Prisoners” و “سیکاریو Sicario” حسابی توجهات رو به خودش جلب کرد و حالا با ساخت فیلم جدید از دنیای همیشگی خود فاصله گرفته و جا پای بزرگانی همانند اسپیلبرگ و کوبریک گذاشته و همه رو چشم براه ساخته بعدی خودش کرده.

نظر بهرام در خصوص این فیلم:

در حاشیه ی فیلمArrival
۱-آیا حیات در جایی غیر از زمین وجود دارد؟ پاسخ مثبت است.برای اینکه حیات شکل بگیرد ، فقط شرایط مانند زمین، و وجود آب کافی نیست. وجود آب، نور و حرارت کافی، وجود نیتروژن ، کربن، اکسیژن، هیدروژن، شوکهای حرارتی مانند رعد و برق برای ترکیب آمونیاک و آب برای تشکیل اسید آمینه، تشکیل سیتوپلاسم…همه و همه لازمند.
امادر بی کرانگی عالم، میلیاردها اتفاق می‌تواند منجر به به وجود آمدن حیات بشود. از این میلیاردها اتفاق، دهها میلیون به حیات منجر میشود.حداقل آمار چنین میگوید.
اما اینکه ما دسترسی به سیارات دارای حیات داشته باشیم،امری دیگر است. با علم امروز چنین چیزی محال است. جالب که این برنامه مصادف شد با پخش خبر کشف چند سیاره در فاصله ۴ سال نوری زمین که امکان حیات در آنها وجود دارد، که با سرعتهایی که بشر امروز به آن دست یافته چیزی درحدود هشتصد هزار سال زمان لازم است تا به آنها برسیم، حال آنکه در علم نجوم صحبت از فواصل چند میلیون بلکه چند میلیارد سال نوری میکنیم.

۲- جرات بسیار میخواست در زمانی که نولان بین سیاره ای را ساخته، کسی فیلمی با سوژه ای مشابه بسازد. اما انصاف باید داد، این فیلم نکات مثبت بیشتری از فیلم نولان داشت.
با اینهمه همانطور که دوستان گفتند، کاری که کوبریک در ساختن اودیسه کرد تکرار نشده، و من با دوستان در باره ی گنده گویی فیلم در جواب داشتن موافقم. اما سوال من این است: برای دنبال کردن سوژه ی غیر خطی بودن زمان ، چرا گمان میکنیم حتما به موجودات غیر زمینی نیازمندیم؟ امیدوارم کسی دومین اودیسه ی آرتور سی کلارک، ۲۰۱۰ را به فیلم تبدیل کند. داستانی است بسیار دقیق درباره ی تبدیل به انرژی، چاههای زمان و سیالیت جهان.

۳- چندان خوش ندارم به عنوان یک ایرانی، به تاریخ بیاویزم و افتخار کنم. اما نمیتوان از خواندن عقل سرخ سهروردی هیجان زده نشد، آنجا که توضیحی موشکافانه از انحنای زمان و مکان میدهد، و مفهوم کرمچاله را به ریزبینانه ترین حالت بیان میکند:
( به اختصار) و شگفتی دیگر کوه قاف است،که بر آن نتوان رسید،و چون به سویش روی باز برجای خود باز گردی. مگر راه بشکافی، مانند روغن بلسان، که چون بر کف دست ریزی در حال از پشت دست بیرون آید…
چرخش و برجای خود رسیدن، خط این موجودات غیر زمینی را به ذهن متبادر نمیکند؟ و روغن برکف دست، مارا به یاد آن راه کرمچاله در فیلم نولان می اندازد…
دیدن ۲۰۰۱، و خواندن ۲۰۱۰ در کنار عقل سرخ سهروردی میتواند خط فکری بسیار جالبی را ترسیم کند.

 

نظر تکتم در خصوص این فیلم:

در تمدنهای باستان چه اینور آب یعنی هند و اروپایی ها چه اونور آب یعنی مایاها معتقدند که زمان خطی نیست بلکه دایره است و زمان و تاریخ در دوایر گاها متحد المرکز (هند )و گاه جدا از هم (مایا)، تعریف میشه. این در واقع توضیح دلیل وجود دورانهای مختلف عصر طلا و نقره و ….. تا دوران آهن که دوره ی ما است یا همون عصر کالی در هند ایران یونان و آمریکای جنوبی است.

خدایان بارها جهان رو می آفرینند و نابود میکنند و این چرخه در دایره میچرخد. و به شدت یاد آور خط هفت پاهاست. دلیلی برای توضیح اینکه چرا این دوایر کلید حل معضل زمانند . درواقع زمانشناس فیلم با ذهنش مرکب هفت پاها رو کنترل میکنه و روی شیشه به زبان هفت پاها مینویسه. به محض فکر کردن مثل اونها و تبدیل شدن به اونها مانع زمان برداشته میشه. دلیل لزوم یادگیری زبان هفت پاها درک دایره ای بودن تاریخ و زمانه. و به شدت این ماجرا زیبا توضیح داده میشه.

آینده ای وجود داره که زبانشناس با ژنرال چینی توی مهمونی صحبت میکنه در حالیکه هنوز گذشته اش اتفاق نیفتاده و با دانستن اطلاعات خاصی که ژنرال بهش میده دایره زمان رو در گذشته کامل میکنه. این به هم ریختگی زمان برای ما که خطی به تاریخ نگاه میکنیم اصلا منطقی نیست . نقل قول از سهروردی عالی بود. با توجه به اینکه سهروردی احتمال قریب به یقین از منابع علمی ساسانی ،مانوی آگاهی داشته و گاها نظریاتش نقل به مضمون از اون کتابهاست. و قطعا اولین اسطوره شناس تطبیقی ایران بوده

فیلم مناسب چه کسانی است؟

این فیلم با فضایی راز الود و زیبا با تصاویری بدیع و بازیهایی جذاب که داستانی قدیمی رو با نگاه و روایتی متفاوت و جدید تعریف می کنه حتماً به ذائقه طرفداران ژانر علمی تخیلی حسابی خواهد چسبید.

آنچه در این پادکست خواهید شنید:
حیات در کهکشان
روایتی نو از داستانی قدیمی
پیچشها و مجهولات

[yasr_visitor_multiset setid=0]

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۰ MB

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

6 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها
Inline Feedbacks
View all comments
بهشاد
بهشاد
۲۰ بهمن, ۱۳۹۷ ۲:۲۶ ب٫ظ

درود بر دوستان و یاران سینما گپ… بعد از اینکه این پادکست دوست داشتنی و هیجان انگیز رو شنیدم ؛ واجب دیدم که دوباره این فیلم کم نظیر رو ببینم و چند تا موضوع رو مطرح کنم ::: ۱-لوئیس از اواسط فیلم و در حین کار روی زبان هپتاپادها تصاویری از دخترشو میبینه، در حالی که هنوز کاملا به زبان اونها مسلط نشده و اونها هم کل دانش زبان (یا به قول خودشون اسلحه) رو به انسان ها ندادن. آیا دیدن آینده در اون مقطع قدرتی است که فضایی ها به اون میدن یا نه؟ *** جواب ؛ خیر —… ادامه دیدگاه »

Sami_R
Sami_R
۲۲ اسفند, ۱۳۹۵ ۹:۳۷ ب٫ظ

خسته نباشید واقعا منتظر پادکست این فیلم بودم اما وقتی اومد شرایطش نشد گوش کنم اما خوب … الان وقتش شد. عضو جدیدتون آقا “سهند” هم خوش آمد میگم امیدوارم بیشتر ازشون بهره ببیریم. فیلم Arrival بسیار فیلم زیبا و خوبیه (۸.۵/۱۰) میدم ، کارگردانش “دنیس ویلنوو” از کارگردان های محبوب منه یعنی صدر جدوله ، اولین فیلمی که ازش دیدم Incendies سال ۲۰۱۰ بود که عالی بود ، نیازی نیست نولان باشه چون به اندازه ی کافی خوب هست که سبک خودش رو داشته باشه. “موسیقی متن” موسیقی متن این فیلم همون طور که گفتید فوق العاده ست ،… ادامه دیدگاه »

علیرضا
علیرضا
۱۰ اسفند, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۴ ب٫ظ

با سلام امیدوارم ایام به کامتون باشه در مورد فیلم و پادکست باید چند تا نکته رو مطرح کنم اول اینکه بر خلاف نظر دوستان در پادکست به نظرم با اینکه فیلم علمی تخیلی بود کاملا روان و خوب روایت میشد و اصلا گیج کننده نبود و با اینکه خانم تکتم اطلاعات خوبی راجع به زبان سانسکریت و غیره دادند من فکر میکنم اگه کسی فیلم رو هم میدید تا حدود زیادی با همین مفاهیم آشنا میشد چون فیلم در مورد زبان شناسیه و من خودم به شخصه با اینکه هیچ آشنایی با زبان شناسی نداشتم با دیدن این فیلم… ادامه دیدگاه »

saeed
saeed
۱۰ اسفند, ۱۳۹۵ ۴:۱۸ ب٫ظ

سلام تشکر میکنم از برنامه های خوب و جذابتون من سعید هستم از تبریز دنبال میکنم کارای شما رو و واقعا لذت میبرم مرسی از شم و یه سوال برای اسکار ۲۰۱۷ برنامه ای دارین یانه
____________________________________________________
ممنون از شما که کارهای ما رو دنبال می کنید. برنامه اسکار ضبط شده و تا آخر هفته در سایت قابل دسترسی خواهد بود.
گروه سینماگپ