;

ویژه برنامه دوم سیاه نمایی در سینمای ایران با نگاهی به فیلم فروشنده

نویسنده و کارگردان: اصغر فرهادی

تهیه کننده: اصغر فرهادی, الکساندر مالت گای

بازیگران: شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی ، بابک کریمى ، مینا ساداتی

محصول: ایران ۱۳۹۵

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان، علی و بهرام

خلاصه داستان فیلم چیست:

“فروشنده” به زندگی زن و شوهری می پردازد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته «آرتور میلر» هستند،‌ و در همین حین درگیر ماجرایی می شوند که …

 

کارگردان این فیلم کیست:

اصغر فرهادی: دیگر کمتر کسی که نام او را نشنیده باشد. او اکنون به نمادی از کارگردانان ایرانی تبدیل شده است. مطمئنا دستیابی به جوایزی که او تاکنون موفق به دریافت آن شده است تا سالها دست نیافتنی خواهد بود. به تازگی خبر راهیابی فیلم فروشنده به ۵ فیلم نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ هم منتشر شده است که خود باعث خوشحالی است.

 

چرا باید این فیلم را دید؟

نگاهی به جوایز این فیلم بیندازید تا خیلی زود برای دیدن این فیلم قانع شوید.

 

جوایز و افتخارات فروشنده؟
جشنواره کن ۲۰۱۶ : جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و جایزه بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی). (۲ خرداد ۹۵)
جایزه بهترین فیلم جشنواره مونیخ (۱۲ تیر ۹۵)
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره آمستردام. (۹ شهریور ۹۵)
هوگوی نقره ای جشنواره فیلم شیکاگو. (۱ آبان ۹۵)
بهترین فیلم جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا (آبان ۹۵)
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم اولان باتور (آبان ۹۵)
جایزه بهترین فیلم شصت و یکمین جشنواره فیلم سمینس وایادولید اسپانیا (آبان ۹۵)
پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران با بیش از ۱۶ میلیارد تومان. (آذر ۹۵)
نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب. (آذر ۹۵)
برنده جایزه انجمن نقد امریکا (۱۵ دی ۹۵)

فروش فیلم در ایران :

فروشنده با فروشی ۱۶ میلیارد تومانی، و با پیشی گرفتن از فیلم ۵۰ کیلو آلبالو ، من سالوادور نیستم و محمد رسول الله پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.

فیلم مناسب چه کسانی است؟

مثل تمام فیلمهای دیگر فرهادی، این فیلم هم برای کسانی مناسب است که دغدغه اجتماعی دارند و البته در کنارش حوصله فکر کردن رو هم دارند.

 

آنچه در این پادکست خواهید شنید:

سیاه نمایی در سینمای ایران بخش دوم
اصغر فرهادی قبل و بعد از اسکار
فیلمی خوب یا فیلمی جشنواره ای

[yasr_visitor_multiset setid=0]

 

دانلود فایل پادکست به حجم ۵۷ MB

 

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

13 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها
Inline Feedbacks
View all comments
seyyedalith
seyyedalith
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۹:۱۰ ق٫ظ

به پیشنهاد کیان، بالاخره فیلم «اینجانب، دانیل بلیک» رو دیدم. این فیلم نمونه‌ی خالص چیزیه که در ایران بهش میگن «سیاه‌نمایی» و اونا بهش میگن «واقع‌گرایی اجتماعی». فیلم دست گذاشته روی نقطه‌ی قوت انگلیس یعنی تامین اجتماعی فراگیر و برای اینکه بتونه به اندازه‌ی کافی برینه تو این سیستم، مجبور شده شخصیت‌هایی درست کنه که تا حدودی غیرواقعین. همون طور که خود فیلم‌ساز گفته، فیلم می‌خواد بیننده رو به درد و خشم بیاره. پس تقصیر و کم‌کاری نباید روی دوش شخصیت‌ها بیفته. نتیجه میشه پیرمردی که زنش مرده، بچه هم نداره، هیچ فامیلی هم نداره و حتی کار با کامپیوتر… ادامه دیدگاه »

seyyedalith
seyyedalith
۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۳:۳۱ ق٫ظ

درباره‌ی فیلم «فروشنده»، چند تا نظر دارم: – وقتی حوادث داخل فیلم محتمل و منطقی‌ترین اتفاق‌ها باشن، فیلم باورپذیر و طبیعی میشه. این یکی از ویژگی‌های کارهای فرهادیه که برای یک اتفاق در فیلم، چندین نشانه قبل و حتی بعد از اون اتفاق بهمون میده تا فیلم باورمون بشه. اما در این فیلم، فیلم‌نامه نسبت به کارهای فرهادی ضعف داره و چند جا دست نویسنده رو در فیلم می‌بینیم که حوادث رو می‌چینه. چند مثال براش مطرح شده از جمله اون صحنه‌ای که بارون میاد و عماد پلاستیک رو از کنار دیوار برمیداره و روی وسایل میکشه. یا اینکه هیچ… ادامه دیدگاه »

Darush
Darush
۲۲ آذر, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۳ ق٫ظ

سلامی گرم به دوستان سینماگپ درباره بحث “سیاه نمایی” این رو بگم، من تو هیچ فیلم آقای فرهادی همچین احساسی مبنی بر “سیاه نمایی” نداشتم، کما که همچین نظری درباره “ابد و یک روز” هم صدق نمیکنه به نظر بنده ولی درباره مقوله “سیاه نمایی” اینکه آیا درست است که بگوییم: با سیاه نمایی میشود شانس خود را برای دریافت جایزه تا حد نسبتاً زیادی بالا برد!؟ دراینجا متاسفانه باید بگوییم بله بهترین مثالی که به یاد دارم فیلم “Argo” هست که با “سیاه نمایی” ای نخ نما (فقط برای فهمیدن سویه ی فیلم همان بس که سکانس ورود به… ادامه دیدگاه »

sina
sina
۲۶ فروردین, ۱۳۹۶ ۲:۲۲ ب٫ظ

با درود نمیدونم چه ربطی به سیاه نمایی داشت که ۹۰ درصد نقد رو به اون تخصیص دادید. من یک ساعت نقد رو گوش دادم ولی فقط ۵ دقیقه در مورد خود فیلم صحبت کردید با توجه به جامعه ای که من میشناسم و توش زندگی میکنم که پر از هرزگی و کثافت کاری هست این فیلم حتی سفید نمایی بود من خودم پسرم و بار ها در بچگی مورد تجاوز قرار گرفتم چه فامیل چه غریبه تو همین سن که حدود ۳۰ سالم هست و تو تهران زندگی میکنم هم هنوز به طور مثال مردها تو مترو و اتوبوس… ادامه دیدگاه »

Sami_R
Sami_R
۲۳ بهمن, ۱۳۹۵ ۲:۴۳ ب٫ظ

یک نظر همین جا گذاشتم ولی بیشتر درخواست بود اما فیلم رو دو روز پیش دیدم خواستم تشکر کنم از پادکستتون که البته بحثتتون در زمینه سیاه نمایی خیلی بالا گرفته بود و بنظرم میتونستید وقت بیشتری برای خود “فروشنده” بذارید. تازه پادکست “فروشنده” و “او” رو پشت هم گوش کردم نظرم رو واسه “او” گذاشتم الان هم اینیکی امتیازم بفیلم وبقول شما با توجه به برند اصغر فرهادی ۸ هست ! من با مواردی که علی اشاره کرد موافقم واقعا حضور نداشتن پلیس خیلی در فیلم عجیبه و بنظرم ۲-۳ صبح لودر داره بقل ساختمون رو هم میکنه از… ادامه دیدگاه »

همایون
همایون
۲۲ بهمن, ۱۳۹۵ ۹:۳۳ ب٫ظ

سلام وضمن عرض خسته نباشید جانانه خدمت گروه سینما گپ باید بگم که از دو ویژه برنامه ای که راجه به سیاه نمایی داشتید بسیار بسیار لذت بردم و امیدوارم که حتما ادامه داشته باشه و مدت رمان برنامه هم بسیار عالی بود و من در کل لذت بردم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویژه برنامه های سینما گپ در خصوص موضوعات مختلف ادامه خواهد داشت. با تشکر از شما و لطفی که به برنامه دارید.
گروه سینماگپ

ناشناس
ناشناس
۱۸ بهمن, ۱۳۹۵ ۷:۳۰ ب٫ظ

سلام یه خسته نباشید جانانه بخاطر کارهای خوبی که در فقر این دست اتفاقات فرهنگی قبول زحمت کردید… یه مشکلی که این جور برنامه ها داره اینه که دست ارائه دهنده نظر رو می بنده. مثلا من واقعا فکر میکنم یه فیلمی مثل فروشنده یا ابد و یک روز واقعا سیاه نمایی زیادی نداره. ولی بعضی از فیلم های دیگه هستند که واقعا سیاه نمایی باشند و حتی ساخته نشدن اونها از ساخته شدن شون بهتر باشه. در کل فکر میکنم در این جور موضوعات باید تاپیک رو کاملا باز گذاشت، نه اینکه حول یک یا دو تا فیلم اون… ادامه دیدگاه »

وحید
وحید
۱۰ بهمن, ۱۳۹۵ ۹:۵۱ ب٫ظ

سیاه نمایی به هیچ وجه نمیتونه معیاری برای خوب یا بد بودن فیلم باشه , سینما خیلی ساده تر از این حرف هاست . سینما دو نوع فیلم برای ما عرضه می کنه فیلم خوب یا بد , دیگر هیچ نوع تقسیم بندی برای سینما وجود نداره . سیاه نمایی یا سینمای جشنواره ای یا سینمای دینی یا سینمای ارزشی کلماتی هستند که اضافه میشند تا به مقاصد جناحی در عرصه فرهنگ رسیده بشه , مقید کردن ذهنیت یک بیننده به این کلمات تنها مانع از لذت بردن از سینما میشه . سینمایی که به جای لذت بردن از قصه… ادامه دیدگاه »

Sami_R
Sami_R
۱۰ بهمن, ۱۳۹۵ ۱:۱۶ ق٫ظ

میشه برای فیلم Toni Erdmann برنامه ای بذارید ؟ من فیلم رو دیدم بنظرم عالی بود خیلی دوست دارم نگاه شما دوستان و بررسی هاتون از دیدگاه های مختلف نسبت به این فیلم رو بدونم !
___________________________________
ممنون از پیشنهادی که دادید. چون نزدیک اسکار هستیم یکم ترافیک برنامه ها زیاد شده، ولی حتما سعی می کنیم در برنامه هامون بزاریم این فیلم رو هم.
گروه سینماگپ

Masoud
Masoud
۸ بهمن, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۵ ق٫ظ

با سلام می خواستم نظرمو در مورد فیلم بگم باید اول در مورد نظر علی بگم که اکثر فیلمایی که ساخته میشن در مورد اتفاقات عجیب نادر شاید اصلا تو زندگی عادی بشون برخورد نکنیم اینکه چرا پلیس نگف چرا فلان کرد مهم نیس چون اگه بخواد همه چیز عادی رخ بده پس این چه فیلمیه … بعد که علی میگه برا جایزه فیلم میسازه خب عزیز من چه فیلمی جایزه میبره؟ اصن مگه میشه فیلم بد باشه؟ فیلمنامش افتضاح باشه بعد بیاد جایزه بهترین فیلمنامه رو بگیره ! فیلم عالی بود به خاطر اصغر فرهادی نه به خاطر نخل… ادامه دیدگاه »