;

پادکست نقد و بررسی فیلم “کتاب سبز” Green Book

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۵ MB: از سرور Mediafire ، از سرور Picofile

کارگردان: پیتر فارلی Peter Farrelly

بازیگران: ویگو مورتنسن Viggo Mortensen، ماهرشالا علی Mahershala Ali

ژانر: بیوگرافی، درام، کمدی

محصول: آمریکا ۲۰۱۸

چه کسانی در این پادکست حضور دارند؟

کیان، سوشیانت و بهرام

میکس و مسترینگ:

کامران صاحبی (با تشکر از ایشان که صمیمانه ما را یاری می کنند)

خلاصه داستان فیلم چیست؟

“تونی لیپ” (ویگو مورتنسن) یک آمریکایی ایتالیایی است که وضعیت مالی خوبی ندارد و مسئول حراست یک کلوب است. در ادامه او در یک درگیری کارش را از دست می دهد. وقتی او با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند، با پیشنهاد کار از سوی “دکتر شرلی” (ماهرشالا علی) روبرو می شود که دارای دکترای موسیقی و یک پیانیست کلاسیک است. حالا این دو نقر که به نظر میاد تفاوت های زیادی هم با هم دارند، باید سفری جاده ای را شروع کنند که …

معنای نام فیلم “کتاب سبز” چیست؟

فیلم «کتاب سبز» اشاره به کتابی دارد که مکان‌های آزاد و مناسب برای سیاه‌پوستان را در ایالات متحده مشخص کرده است. این کتاب سال‌ها در این کشور چاپ می‌شد و حتی نیاز به چنین کتابی، زشتی ذهنیت‌ها نسبت به سیاه‌پوستان در چند دهه قبل را نشان می‌دهد.

آیا باید این فیلم را دید؟

خب، وقتی فیلمی برنده اسکار بهترین فیلم می شود، خواه ناخواه سینمادوستان آن را در اولین فرصت تماشا می کنند.

فیلم در ژانر کمدی قرار نمی‌گیرد اما دارای دیالوگ‌ها یا صحنه‌های کمدی (به اندازه کافی) است. دو بازیگر اصلی فیلم در واقع دو فرد متفاوت هستند که مکمل یکدیگر می‌شوند و نشان می‌دهند که انسان‌ها اگر چه با هم تفاوت دارند اما به همدیگر نیاز دارند. هر دو بازیگر به خوبی نقش خود را ایفا کرده و در پایان از آنها راضی خواهید بود. با توجه به ماهیت داستان (یعنی گذشتن از شهرهای زیاد و اتفاقات گوناگون…) کاملا دست نویسنده و کارگردان باز بوده و آنها توانسته‌اند از این پتانسیل به خوبی استفاده کنند.
در سال‌های اخیر همواره فیلم‌هایی که در ارتباط با نژادپرستی و روابط غیرمتعارف بوده در صدر لیست برای درو کردن جوایز بوده است. سال ۲۰۱۸ نیز به همین منوال سپری شد اما حداقل فیلم گرین‌بوک شایستگی بیشتری نسبت به سایر رقبا در اسکار ۲۰۱۹ داشت. (با تشکر مخاطب ما Fa R)
افتخارات این فیلم در اسکار ۲۰۱۹ چیست؟

این فیلم با ۵ نامزدی در اسکار، موفق به بردن ۳ جایزه شده و موفق به بردن مهمترین جایزه اسکار، یعنی بهترین فیلم هم شد.

برنده اسکار بهترین فیلم

برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد: ماهرشالا علی

برنده اسکار بهترین فیلم نامه اورجینال

نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: ویگو مورتنسن

نامزد اسکار بهترین تدوین

ستارگان این فیلم چه کسانی هستند؟

ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی: شیمی رابطه این دونفر در این فیلم دیدنی است و دیدن آنها در کنار هم حس خوبی را منتقل می کند. هر دو در اوج و هر دو نامزد اسکار، که البته ماهرشالا علی برنده اسکار هم شد.

 سابقه کارگردان چیست؟

پیتر فارلی: شاید کمی عجیب به نظر برسد که کارگردانی که به خاطر فیلمهایی کمدی نظیر “احمق و احمق تر ۱ و ۲” و “چیزی درباره مری وجود دارد” مشهور است، ناگهان تصمیم بگیرد فیلمی جدی بسازد که زمین تا آسمان با ساخته های قبلی اش متفاوت است و البته فیلمی بسیار دیدنی است. به نظر می رسد که فارلی با ساخت این فیلم دوره تازه ای را در فیلمسازی خود آغاز کرده است.

 فیلم مناسب چه کسانی است؟

این فیلم مناسب تمام کسانی است که دنبال دیدن فیلمی درام و انسانی، در هیاهوی امروز فیلمهای اکشن هستند. دیدن این فیلم را به همه توصیه می کنیم.

آنچه در این پادکست خواهید شنید

سینما و تبعیض نژاد
چشم نواز و جذاب
۲۰۱۸ سال فیلمهای متوسط

[yasr_visitor_multiset setid=0]

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۵ MB از Mediafire

دانلود فایل پادکست به حجم ۴۵ MB از Picofile

 

تریلر فیلم “Green Book”

 

Subscribe
به من اطلاع بده:
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments